Gestionarea proastă a terenurilor din municipiul Chișinău duce la pierderi de miliarde de lei. De această părere este Ruslan Codreanu, consilierul municipal PPEM, care susține că, potrivit Raportului Curții de Conturi pentru anii 2014-2015, neînregistrarea în evidența contabilă a terenurilor din proprietate publică locală au dus la pierderi de 3,7 mlrd. lei.

De asemenea în Raport se arată că, cu acceptul tacit al Primăriei, municipiul Chișinău a fost deposedat de 21 terenuri cu o suprafață de peste 14 hectare, unul din motive fiind că până în prezent nu a fost realizată inventarierea unificată a proprietății imobiliare și nu a fost implementat sistemul informațional de gestionare a patrimoniului municipal. Mai există proprietate municipală neînregistrată, ceea ce permite ca pe terenul unor întreprinderi municipale să fie construit blocuri multietajate de locuit.

„Ce fel de dezvoltare economică a municipiului fără o gestionare eficientă a patrimoniului? Pentru asta trebuie să facem regulă în administrare, inclusiv printre cei care administrează. Nici Chirtoacă nu știe ce valoare are patrimoniu pe care ar trebui sa îl administreze, așa cum nu știe câți angajați sunt în instituțiile publice municipale și cu ce se ocupă aceștia. De neglijența Primarului beneficiază grupări economice care zilnic deposedează municipiul Chișinău de terenurile municipale. Situația e gravă. Trebuie să unim eforturile pentru a combate situația”, a menționat Ruslan Codreanu.

Pentru rezolvarea problemei, consilierii PPEM vin cu inițiativa elaborării unui plan de acțiuni concret pentru implementarea recomandărilor Curții de Conturi. „Am invitat executivul local și reprezentanții tuturor fracțiunilor la un dialog pe acest subiect. Curtea menționează că situația se înrăutățește progresiv dat fiind că nu s-a ținut cont de recomandările anterioare. Consider imperativ elaborarea unui plan de acțiuni care să stea la baza activității CMC și a Primăriei pentru următorii ani”, a concretizat Ruslan Codreanu.

Astfel, PPEM propune, pe termen scurt, crearea unui Comitet de audit compus din reprezentanți ai executivului, consilieri municipali, ONG-uri și Curtea de Conturi; efectuarea inventarierii  faptice (nu doar pe hârtie) a tuturor imobilelor aflate în gestiunea autorităților publice locale din mun. Chișinău; implementarea Registrului proprietății publice municipale. Totodată, consilierii PPEM consideră că este absolut necesară crearea unei platforme permanente de dialog cu toate părțile interesate, în special cu reprezentanții societății civile, în implicarea directă în dezvoltarea și soluționarea problemelor din Chișinău.